Sunday, October 28, 2007

Har inte blivit så mycket bloggande på sistone, inte så mycket flygande heller för den delen. Nattimmarna är fortfarande lika svåra att få till. Vädret har väl blivit något bättre under dagarna men på kvällarna kan man ge sig på att det står TSRA i väderrapporten. TSRA står för Thunderstorms and Rain.
Har i alla fall börjat med ratingen på det plan som jag ska göra instrument-ratingen på. Det är en Cessna 172 RG. Det som skiljer den mot de vanliga 172:orna som vi flyger är att den har infällbart landningsställ och "variable pitch" propeller. Det sistnämnda betyder att propellern kan ställas in i olika lägen under flight. Det blir lite mer instrument och procedurer att hålla reda på. Än så länge har vi bara gått igenom allt i teorin men vi ska göra den praktiska delen nu på Torsdag. Återkommer med en rapport.

2 comments:

Hasse said...

Hej på dig,

Mitt namn är Hans-Jörgen Ramstedt och jag skulle vilja komma i kontakt med din far angående ostarna.
Kan du hjälpa mig med det?
Lycka till med flygningen.

Mvh

Hans-Jörgen Ramstedt
skelleftebild@telia.com
Tel: 00 46 910 120 00
Mobil: 0046 70 398 55 66

Anna.G said...

Hej Jonas!
Hörde att du sadlat om och satsat på högre höjder.Pilot verkar var spännande,förutom höjden men när man ser bilderna ser det inte så skrämmande ut.Det verkar ju gå bra för dig i allafall.(jag tvivlade aldrig)
Lycka till med studierna/Anna