Friday, August 31, 2007

C 172 Rating

Gjorde i dag ratingen för Cessna 172. Helt klart ett trevligt flygplan. Till skillnad mot våra normala skolplan, som är lika gamla mig, så var detta plan mer eller mindre nytt. Lite större cockpit är inte helt fel heller speciellt när man som jag har ganska långa ben.
Ratingen består av att man först skriver ett tekniskt prov på flygplanet. Efter det så åker man med instruktör till övningsområdet och kör lite steep-turs, stall och forced landings för att sedan åka tillbaka till flygplatsen för att köra några touch-and-go. Först kör man utan passagerare och sedan med. Var en grym skillnad med full last. Planet flöt ovanför backen hur länge som helst och verkade aldrig vilja komma ner. Landade på bana 05 och satte väl ner den i höjd med Fed Air´s kontor kan jag gissa. För er som vet hur det ser ut på Virginia så vet ni att det är ganska sent. Det var på gränsen att vi övervägde en go-around.
Nästa vecka kommer Stefan och Tobbe och hälsar på. Dom är just nu på väg upp till Port Elisabeth från Cape Town och tanken är att jag ska plocka upp dom där för vidare transport till Durban. Ska bli en trevlig resa.
Night-ratingen är också klar, så nu behöver man inte längre tänka på vad klockan är när man är ute på lång-nav :-) Det är bara dom där förbaskade molnen som är i vägen, men det ska nog instrument-ratingen lösa så småningom.

1 comment:

Timmy said...

Låter riktigt härligt med en Night trip till PE. Man längtar helt klart ner igen ! :)

För er som INTE vet hur FAVG ser ut men undrar vart Jonas landar någonstans, tog jag mig friheten att rita lite i MSPAINT.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=59872-FAVG_sent.JPG